Jubah Hitam

Baru2 ni kecoh pasal geng jubah hitam strikes banyak universiti, like UPSI and UITM. First, apa tu geng jubah hitam? Okay let me make this thing clear. Geng jubah hitam is a group yang pakai jubah hitam and orang kata, mostly perempuan. Yang lelaki setakat ni takde siapa kata pasal tu. Diorang ni akan pergi dari satu rumah ke rumah untuk sebarkan ajaran sesat.

Okay, memang orang kata, "tak payah dengar je lah dorang tu. Habis cerita." Kan? Nope. Diorang guna pukau. Based on other people's experience yang dah kena and viral satu Malaysia. Banyak dah cerita2 pasal benda tu. Korang search ah kat twitter tu berlambak.

Okay, for me, aku pernah kena.

Masa first day. Hari pendaftaran. Aku dah daftar pe semua, aku lepak ngan housemate nak berkenalan pe semua lah kan. Then, tetiba ada abang ni masuk. "Boleh abang masuk?" Kitorang kasik masuk sebab ingatkan dia tu faci for orientasi. So, dia pun kenalkanlah diri yang dia tu senior setahun kitorang. Makin lah kitorang yakin yang dia tu abang faci en. So, dia ada cakap pasal jihad tau. Kenapa kita perlu sebarkan islam apa semua tu lah.

Okay. Jujur aku cakap, aku tak suka sangat benda2 jihad sebarkan ke semua orang pe semua. Bukan nak kata aku benci au, tapi benda tu ambik masa belajar aku tau. So memang aku sangat2 tak suka benda cmtu. So, sepanjang dia sembang pasal benda tu, dalam hati aku memang dah tolak mentah2. Tak minat. Cukup lah aku buat yang wajib and sunnah. Tak payah extreme sangat jihad tu. 4 flat pun terkapai2, nak terlibat benda2 camtu. Menyampah pulak.

Okay back to the story... Abang tu siap bawa Al-quran tau. Suruh member aku bacakan ayat2 yang berkaitan jihad. Aku dengar je lah konon2 naif. First day lah katakan. Then, abang tu kata "Kami ada buat perjumpaan selalu. Masa tu kami akan bincang lah pasal tips2 belajar" Aku time tu dah excited pe semua. Tapi tahu je lah kan aku tak suka sangat jumpa2 ni, aku batalkan hasrat aku. Abang tu siap bagi borang maklum balas tau. Nama, no telefon and several questions. Soalan dia mula2 about study, but makin ke bawah about jihad. Aku dah rasa lain dah. Then, abang tu pun balik.

2 weeks after that, abang tu ws aku. "Adik, ingat tak abang? Masa first day tu. Abang nak ajak adik join kami jumpa2 and adalah makan2 chicken chop" Dalam hati aku, mencarut habis. Tahu2 je lah aku ni anti kan hahahaha. So, dalam hati aku macam "lantak kau lah. Setakat chicken chop nak pancing aku" hahahahah. Aku bluetick abang tu. Abang tu pun tak ws lagi dah.

Nak dijadikan cerita, tiba2 kes geng jubah hitam ni timbul. And my friend from other kolej kata, masa first day pun dia ada kena camtu. And he said that abang tu orang luar. Bukan orang uitm. Aku dah agak. Aku syukur.

So, nak nasihatkan readers. Masa first day nanti, or bebila je lah kat uni tu, jangan percaya pun orang sebar jihad ni. Jangan rasa bersalah kalau kau tak join benda2 tu. Tak wajib. Kau belajar pun dah kira jihad besar weh. Kalau belajar pun tak lepas, takkan kau nak join benda2 camtu. Lagi2 pulak, benda tu ajaran sesat. Please. Jangan rasa takut untuk kata tak. Tak salah pun okay. Thanks for reading. Bye

Comments

Popular posts from this blog

UKM Dentistry Interview 2017

The Perks of Being A UKM Dental Students

Doktor Atau Engineer?