UKM Dentistry Interview 2017




7 JUN 2017.
Aku pergi ke Fakulti Pergigian UKM di KL. Disebabkan situ agak jem, aku gerak dari Kajang pukul 6 dan tiba pukul 8 walaupun sesi interview aku pukul 9.30. Make sure before interview, kau kena datang awal sebab ada pendaftaran bagai. Bring all your certifications and surat lampiran yang dia dah bagi. And, make sure semua salinan sijil tu disahkan oleh mana2 pegawai awam.

Masa hari aku pergi, interview tu ada 5 sesi. Sesi pertama start pukul 8. Aku sesi kedua, pukul 9.30. As soon as aku tiba UKM, aku kena naik van untuk ke Fakulti Pergigian sebab agak jauh dari main entrance. Bila dah tiba fakulti, aku kena daftar nama and ambik gambar for their purposes. Lepas tu, dia akan bagi kau satu borang. Dalam borang tu, korang kena isi pasal profile diri kau, achievements kau dalam beberapa kategori such as : Kebudayaan, Keusahawanan, Kepimpinan, Sukan, and Lain-lain. So, aku syorkan korang get ready awal2 mana2 achievements tertinggi supaya tak kabut.

Next, Ujian Aptitud. Sebelum2 ni, wire bending untuk ujian ni. But untuk batch aku, carving soap. Kau akan disediakan pisau dentistry, ada yg besar, ada yang kecik, and ada sabun. Apa yang dia suruh ialah, carve apa yang kau nak bergantung kepada kreativiti. Bagi aku, untuk score benda ni, mesti menarik, ada maksud, dan paling penting kemas. Sebab masa interview nanti, panel akan tanya kau pasal hasil kau sendiri. So, make sure panel tahu dan dapat teka apa yang kau carve. Kalau dia sendiri tak faham, haa ada benda tak kena lah tu dengan hasil tangan kau.

So, here's the link about tutorial on how to carve soap :
http://www.wikihow.com/Make-a-Soap-Carving

Habis sesi carving soap, kau akan dimasukkan ke bilik kuarantin. Tiba giliran kau, kau akan dipanggil untuk menunggu kat luar bilik. Kau akan diberi satu senario. Masa senario aku, cerita pasal statistik merokok bagai. Bawah tu ada beberapa soalan and kau kena bentangkan masa akhir2 sesi interview japgi. Kau diberi masa 15 minit untuk prepare. I think I cant reveal to public about the questions, but personally maybe can ah.

Habis 15 minit, sesi interview bermula. Soalan2 masa time aku ialah :
1.  Tell me about yourself.
2.  Tell me about your family.
3.  Why choose dentistry?
4.  Explain about your carved soap.
5.  Situasi : One of your groupmates tak suka you. What's your action?
6.  Situasi : Do you think other friends can help you with this kind of situation?

And the rest questions berdasarkan jawapan yang kau berikan. So, make sure you act like tengah berborak. As for me, the panels of interviewers sangat friendly and mereka attracted untuk dengar apa yang aku cakap. Just keep talking, act like you are in conversations with them. Keep smiling and make eye-contact.

And, congrats. That's the end of the interview session. Lepas tu, kau kena isi borang feedback jap untuk improvement for UKM. Itu tak payah serius sangat pun takpe.

So, that's my experience for UKM Interview Dentistry. And, if you want to know any tips and tricks for interview, do let me know.

Before you leave, check these websites. It helps me a lot when preparing for the interview :

https://www.themedicportal.com/dentistry-interview-questions-and-answers/

http://bluebutterfly1699.blogspot.my/2015/05/um-usm-and-ukm-dentistry-interview-for.html

https://budaksyukatidor.blogspot.my/2016/07/interview-ukm-dentistry-2016.html



Comments

  1. Bro,kalau pointer around 3.6 ada peluang lagi ke nk dipanggil iv?Mohon pencerahan :)

    ReplyDelete
  2. iv dia in english wajib ke?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

The Perks of Being A UKM Dental Students

Doktor Atau Engineer?