Plan of An SPM Leaver



Hai korang, kali ni aku nak share lah apa plan aku selepas menjejakkan kaki ke alam dewasa *cewah*. Sepanjang sekolah, aku try cari mana passion aku and sungguh, aku tak minat kejuruteraan. Sebaliknya, aku prefer medic. Lagi2 pula, abang aku tu ambik medic. Tapi aku rasa taknak lah medic kot sebab kata abang aku, medic is too tough and he recommend me to take dentistry. Parents aku pun agree ngan keputusan aku and aku tekad nak ambil dentistry. So, what is my plan?

9-16 Mei ni, keputusan UPU akan keluar. And, aku harap sangat aku akan dapat Asasi Uitm because based on my research, course dentistry is so limited kat Malaysia. Only in Uitm, UM, UKM and USM. I dont know but serious aku tak berani nak ambik UM and UKM sebab requirement tinggi. MUET pun band 5 do. Aku ni takde lah master mana English, asal boleh faham je lah kan. 

Tambah pula, abang aku tu dulu Uitm Puncak Alam masa dia buat Asasi. Tapi lepas search2, tahun 2016 tak buat situ lagi dah, Katanya dah pindah ke Uitm Dengkil. And, Alhamdulillah dekat lah juga dengan rumah aku huhu.

"What if tak dapat Asasi Uitm?"

Berbekalkan result SPM, insyaAllah dapatlah UM. Takpe lah asalkan asasi ye dok. 

"What if tak dapat Asasi?"

Alhamdulillah aku dapat tawaran Matrikulasi kat Negeri Sembilan waghih yo. And guess what, mostly member kelas aku masuk matrik situ. So, backup plan je laa ya dok..

So, habis Asasi, aku plan sambung ijazah dentistry. Approximate 6 tahun baru habis belajar, 24 tahun tu baru lah betul2 dewasa. Baru lah kerja, cari duit, and kalau ada jodoh, kahwin. Aamiin.

That's alla from me. Leave ur comment and follow me hiks :)

Comments

Popular posts from this blog

UKM Dentistry Interview 2017

The Perks of Being A UKM Dental Students

Jubah Hitam