Persediaan Ke Asasi UiTM



UPU keluar 16 Mei. Aku check, dapat asasi sains uitm. Tarikh daftar 24 Mei. Yeah! Seminggu untuk selesaikan semua benda.

Okay first, aku download semua file kat website uitm tu. Berkenaan surat tawaran, bil bayaran yuran, perjanjian bantuan asasi and etc. Nanti aku cerita satu2.

Next, aku print semua file tu tadi. Ni list dia :
1. Surat tawaran - 4 helai
2. Borang A, B, C, D (Semua ada dalam website uitm)
3. Bil bayaran yuran

Untuk pelajar asasi, aku dapat bantuan asasi tau. Dia cover yuran tu. Tapi, dia bayar kemudian lah. Means, memula kau kena bayar yuran tu dulu kat Bank Islam. Then, dah buka akaun, dia akan bayar balik ke akaun kau tu.

Then, kena print juga file untuk bantuan asasi :
1. Surat tawaran
2. Perjanjian 3 salinan
3. Borang Kedudukan Kewangan Penjamin

Untuk semua file tu, kena sahkan. Aku pergi sekolah then mintak cop pengetua.
Ada benda lain kena sahkan macam tu juga :
1. Salinan IC aku, ibu bapa
2. Salinan sijil lahir aku, ibu bapa
3. Salinan slip SPM
4. Salinan slip gaji ibu bapa
4. Borang D
5. Borang C (Hanya disahkan oleh doktor)

Next, aku buka bank akaun kat Bank Islam. WAJIB BANK ISLAM. And termasuk bayar yuran tu.

Lepastu, aku pergi klinik for x-ray and medical check up. Ini untuk borang C.

And lepas tu, aku pergi ke LHDN kat Jalan Reko untuk mematikan setem. Mematikan setem ni untuk urusan PERJANJIAN BANTUAN ASASI.

So, setel semua tu dalam masa seminggu. Good luck lah untuk korang. Bye!

MORE : Kalau korang keliru, sama ada nak pilih matrik or diploma, jemput lah read blog ni. Very helpful http://naliafarisha.blogspot.my/2016/05/kolej-matrikulasi-atau-diploma.html

Comments

Popular posts from this blog

UKM Dentistry Interview 2017

The Perks of Being A UKM Dental Students

Jubah Hitam