Failure

Sejak mula study week, aku dah dapat jangka. Apa yang aku harapkan sejak sekolah menengah, apa yang aku usahakan siang malam, hanyalah sia-sia.

Satu hari tu, aku check semua carry mark yang class rep send kat group. Aku cari id matrik aku, aku tengok markah aku. Aku terkejut, sedih, kecewa. Semua ada. Lama2, jadi takut, gementar. Misi aku nak dapat 4.0 masih wujud ke dengan carry mark camni? Aku tanya member aku. "Boleh, mesti boleh lagi" No matter how much people say boleh kat aku, dekat sudut kecil hati aku pun aku masih ragu2.

Tapi time exam final, aku persetankan semua perasaan aku. ELC is the first day aku exam. Time tu lepas subuh, aku tak tidur. Seriously, hari2 lain semua aku tidur lepas subuh. Aku study dengan roommates aku. Hati aku gementar gila. Camne kalau aku tak score exam ni? Dengan carry mark rendah macam haprak. Tapi aku gigihkan jugak semangat aku pergi bilik kuliah. Time jawab exam, aku sakit perut beb. Aku angkat tangan, nak gi tandas. Kena tunggu 30 minit pulak bagai. Aku malas tunggu, aku jawab je lah sampai habis masa.

The rest day, alhamdulillah aku dapat jawab dengan okay (kecuali CTU sebab susah). SEM 1 dah habis.

14/11/2016   12:30 am

Aku baru balik makan dengan mak aku. Aku check ws group dah riuh dah. Aku bukak fon, masih belum keluar salam. Kat group semua dah borak dah. Tiba2, aku terima satu salam dari uitm. Aku nervous. Apa yang aku usahakan ni berbaloi ke? Dah cukup bersedia ke aku nak hadapi realiti? Hati aku dup dap.

Aku pun bukak lah link yang gmail tu bagi.

A
A
B+
A
A
A

Aku tak tahu nak gembira ke nak sedih. Firstly, aku tengok CTU, alhamdulillah A. Subjek sains, alhamdulillah. ELC? Hancur harapan 4.0. Apa yang aku usahakan untuk buat muka mak ayah aku senyum tak ada hasil. Aku mengeluh. Mak aku dengar. Dia tanya kenapa dengan muka gementar. Aku cuak nak bagitau takut kecewakan dia. Aku selalu teringat dalam 2 3 hari ni dia selalu cakap kat aku "Mama takutlah result kau dah nak keluar. Tapi kau boleh buat kan?" Aku tak tahu nak jawab apa. Aku angguk. Tapi time aku dah dapat result ni, aku tak boleh sorok. Aku bagitahu juga.

"Tak dapat 4.0"

Mak aku terkejut. At first dia macam kecewa. "Takpelah. Faisal pun dah usaha kan. Takde rezeki lah tu"

Aku lega jap. Tapi, masih rasa bersalah sampai sekarang.

Conclusion, kita mungkin tak dapat apa yang kita nak. No matter how much effort pun kau bagi, kalau itu bukan bahagian kau, kau tak akan dapat. Allah tahu apa yang terbaik untuk kau. Aku tahu dia ada sembunyikan banyak lagi perancangan untuk hidup aku. Aku bersyukur kepada Allah, kawan, keluarga yang selalu bagi semangat kat aku untuk always bagi yang terbaik walau selemah mana pun semangat aku time tu. Aku optimis sekarang. Lupakan sem 1. Aku nak fokus sem 2.

Comments

Popular posts from this blog

UKM Dentistry Interview 2017

The Perks of Being A UKM Dental Students

Jubah Hitam